Home » Cultură » Interviu cu Cristian Comeagă, cunoscutul regizor român care a realizat filmul ‘Filantropica’

Interviu cu Cristian Comeagă, cunoscutul regizor român care a realizat filmul ‘Filantropica’

Interviu cu Cristian Comeagă, cunoscutul regizor român care a realizat filmul ‘Filantropica’
Publicat: 12.05.2017
Cristian Comeagă este producător, regizor, scenarist, director de imagine. Şi-a pus amprenta, într-una dintre calităţile enumerate, pe nu puţine filme româneşti, printre care: "Asfalt Tango", "Restul e tăcere", "Filantropica", "E pericoloso sporgersi", "Dolce far niente", "Tache", "La bani, la cap, la oase", "Cel Ales".

La finalul anului 2015, Cristian Comeagă a lansat ideea unui proiect special, intitulat „Românii – povestea unui neam” – o serie de şapte filme documentar-artistice de televiziune, scrie Mediafax.

Reporter: Seria de şapte filme ar trebui să fie, după cum aţi declarat, povestea neamului românesc „din peşteră şi până în 1989” şi o „încercare de redescoperire a identităţii noastre”. Ce detalii ne puteţi oferi despre proiect?

Cristian Comeagă: Seria e compusă din două părţi: primele cinci filme ne poartă din paleolitic până la Marea Unire şi trebuie să fie prezentate publicului în preajma aniversării Centenarului României; următoarele două ne vor duce din 1918 până la declanşarea Revoluţiei din 1989 şi trebuie să fie gata pentru a fi difuzate în preajma lui decembrie 2019, când România de azi va împlini treizeci de ani. Fiecare film va avea aproximativ 50 de minute, iar genul e docudrama. Mai precis, momentele istorice prezentate vor fi dramatizate, iar o echipă formată dintr-un povestitor, un cameraman şi o fată ghid turistic vor introduce informaţiile documentare dar vor şi călători între prezent şi trecut, vor interacţiona cu personajele istorice. Intenţia noastră e să realizăm filme foarte spectaculoase, mai aproape, ca factură, de filmul artistic decât de documentar. Cei care doresc să afle mai multe despre proiect şi despre viziunea noastră găsesc o scurtă dar elocvenţă prezentare aici: www.povesteaunuineam.ro şi o mostră revelatoare pentru factura filmului aici sau aici.

Rep: Ce ar însemna acest proiect în contextul sărbătoririi centeranului Marii Uniri?

CC: E un monument naţional virtual dedicat Centenarului, închinat înaintaşilor şi oferit urmaşilor, generaţiilor care vor veni. E o întreprindere fără precedent la noi, reuşită de puţine alte ţări din lume. Dincolo de momentele aniversare, sperăm să devină instrument ajutător de studiu al istoriei în gimnazii şi licee, cadou predilect oferit de reprezentanţele noastre diplomatice şi culturale şi, de ce nu, piesă din videoteca fiecărei familii de români, oriunde s-ar află ei în lume.

Rep: În ce stadiu vă găsiti cu realizarea proiectului? Aţi izbutit să găsiti finanţare pentru producţie?

CC: Am realizat câteva filmări în avans, iar pe 2 iunie ar trebui să începem principalul corp de filmări, cel aferent primelor 5 filme, filmări programate a se încheia spre începutul verii 2018. Avem finanţări private, finanţarea proprie şi o contribuţie de două sute de mii de lei din partea Studioului de creaţie cinematografică al Ministerului Culturii. În ceea ce priveşte susţinerea autorităţilor, pentru a nu va plictisi cu un lung şir de scrisori, cereri şi propuneri rămase fără răspuns, va spun pe scurt că, de la lansarea lui, proiectul acesta a rămas o întreprindere privată nesusţinută financiar de vreo autoritate sau altă instituţie a statului decât cea menţionată. Dar şi aceea…

Rep: Într-o mai veche declaraţie, aţi afirmat că sumă totală necesară realizării celor şapte filme ar fi de 3,5-4 milioane de euro. Cât din acestă sumă lipseşte pentru a duce lucrul la bun sfârşit?

CC: Azi, cam 95%, dar până la începerea filmărilor sperăm că procentul să se reducă drastic prin participarea Primăriei Bucureşti, căreia i-am prezentat proiectul în această primăvară şi în al cărei sprijin ne punem speranţele.

Rep: Afirmaţi că aţi încheiat un contract de finanţare cu Studioul de creaţie cinematografică al Ministerului Culturii. Care sunt clauzele acestuia şi care este stadiul derulării acestui contract?

CC: Prin contract, studioul a devenit coproducător şi ar trebui să contribuie la finanţare cu suma de un milion de lei. În fapt, contribuţia lor s-a oprit în iulie 2016, la nivelul de 20% din suma contractată. Conform contractului, până la finalul anului 2016 ar fi trebuit să verse în contul producţiei încă 35% din sumă totală, dar cei 350.000 lei nu au fost plătiţi nici până azi. Lipsa acestei sume a determinat anularea filmărilor programate pentru iarna care a trecut, filmări care sunt astfel amânate cu un an, iar acum a stopat finalizarea pregătirii. Neîncheierea pregătirii va face imposibile filmările din iunie, iar dacă le vom rată pe acestea întregul proiect va fi compromis, pentru că momentul aniversar nu poate fi amânat, iar noi nu vom mai avea timpul necesar pentru a termina filmele până atunci.

Rep: Ce aţi întreprins în momentul în care au apărut disfuncţii în derularea contractului? În mod normal, orice astfel de contract conţine, la final, un capitol intitulat „Litigii”. Aţi activat clauzele acestui capitol?

CC: În primul rând, nu am primit nicio comunicare scrisă din partea studioului. Telefonic, ne-au spus că nu au bani, dar explicaţia e puţin caraghioasă din moment ce contractul nostru a fost încheiat în octombrie 2015, iar dumnealor au finanţat în 2016 filme pe care le-au contractat în cursul lui 2016. Noi le-am trimis informări şi notificări dar, de prin toamna anului trecut plicurile au început să ni se întoarcă, primirea lor fiind refuzată. Pentru rezolvarea impasului, şi în cursul anului trecut şi în cursul acestui an am cerut sprijinul Ministerului Culturii, autoritatea publică în subordinea căreia se află respectiva instituţie, dar nici de acolo nu am primit vreun răspuns. Am sperat şi încă mai sperăm într-o rezolvare prin bună înţelegere chiar şi în ultima clipă. Dacă încălcarea contractului va continua, îi vom chema în judecată dar nu înainte de ziua în care vom fi constatat fie că proiectul a fost definitiv stopat datorită acestei nerespectări de contract, fie că poate continua chiar şi fără contribuţia studioului.

Rep: Aţi dorit ca proiectul „Românii – povestea unui neam” să fie gata la timp pentru a celebra, şi în acest fel, Marea Unire. De cât timp mai aveţi nevoie pentru a finaliza proiectul la vreme, aşa cum v-aţi propus?

CC: De banii care ne sunt datoraţi de la sfârşitul anului trecut am nevoie ieri, iar pentru producţie am nevoie de fiecare zi de la Dumnezeu, începând de azi până la 1 noiembrie 2018.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Clara Barton, creatoarea Crucii Roșii Americane. „Mi-aș dori doar să pot lucra pentru un scop anume”
Clara Barton, creatoarea Crucii Roșii Americane. „Mi-aș dori doar să pot lucra pentru un scop anume”
Ce întâmplă cu sănătatea oamenilor de peste 50 de ani care folosesc Internetul?
Ce întâmplă cu sănătatea oamenilor de peste 50 de ani care folosesc Internetul?
Femeile dorm mai puțin și se trezesc mai des decât bărbații
Femeile dorm mai puțin și se trezesc mai des decât bărbații
Test de cultură generală. Câte laturi are Marea Piramidă din Giza?
Test de cultură generală. Câte laturi are Marea Piramidă din Giza?
„Stocarea cuantică” este mai aproape de realitate după ce oamenii de știință au rezolvat o problemă veche de 10 ani
„Stocarea cuantică” este mai aproape de realitate după ce oamenii de știință au rezolvat o problemă veche de 10 ani
Al doilea vaccin împotriva variolei maimuței, aprobat de OMS
Al doilea vaccin împotriva variolei maimuței, aprobat de OMS
Chatbotul Google Gemini a primit o funcție de „memorie”
Chatbotul Google Gemini a primit o funcție de „memorie”
Record de turiști în Japonia! Cât au cheltuit cei 3,31 milioane de vizitatori?
Record de turiști în Japonia! Cât au cheltuit cei 3,31 milioane de vizitatori?
Controversa din jurul asasinării lui Kennedy. Cine l-a vrut mort şi ce rol are teoria lui Pacepa?
Controversa din jurul asasinării lui Kennedy. Cine l-a vrut mort şi ce rol are teoria lui Pacepa?
Dan Diaconescu vorbește, în premieră, despre morțile suspecte care au împărțit România în două | EXCLUSIV Altceva cu Adrian Artene
Dan Diaconescu vorbește, în premieră, despre morțile suspecte care au împărțit România în două | EXCLUSIV Altceva ...
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?